Malke-Marens benspjæt
|
|
Trin: mazurka, hambo |
|
Pardans |
|
|
8
Noder i pdf-format |
|||||
Afsnit på denne side |
|
Både en mazurka og en hambo melodi er her samlet på samme nodeside.
Malke-Marens
benspjæt
Vi danser ind fra
markarbejdet om aftenen og har taget vores malkeko med hjem til malkning. Den
middelmådige hede i Han Herred kan netop give foder til en mager ko og dens
kalv. (Således er det mig fortalt. Hedejorden er altså lidt bedre end dårligste
kvalitet. Det er en mæl hie, der på rigsdansk blev til mejl hede).
Med benspjæt og
klap får vi gennet koen op i dens bås. Her skal den malkes ved med øm
ekspertise at klemme og rykke mælken ud af dens 4 patter: i dansen forestiller
vi os at malkepigen sidder på koens højre side med panden lænet beroligende ind
mod koen og rykker i 2 patter og tilsvarende sidder karlen på koens venstre
side. Ved uheldig berøring af koens yver eller på grund af en stikflue giver
koen et lille spark med først forben og senere bagben.
1 koen gennes i bås med lette
mazurka-spark og klap.
2 der malkes, og koen giver et
forbens-spæt og senere et bagbens-spjæt.
3 efter at have malket sådan nogle gange
er spanden fuld og bæres ud (med en hambo-dans).
Opstilling
parvis,
front mod hinanden, D har ryg i danseretningen.
Dansen består af 2 dele:
1 koen gennes i bås: parvis mazurka frem
og individuel drejning rundt fra hinanden med klap;
gentages uden klap
2 malkning + forbensspjæt;
gentages med bagbensspjæt
(Til
danseleder: de første gange har vi så skikkelig en ko at vi ikke behøver klap
og tramp i 1.)
Vi beskriver
her det direkte grove arbejdsbillede. Når først vi kommer godt ind i
danserytmen tildanner vi vores bevægelser i mere balletagtig retning, så vi fx ikke
nødvendigvis står så bombastisk og rykker i patterne men i stedet har blot
lette allegoriske bevægelser.
takt nr
1-2 H hø arm om D liv: 2 mazurkatrin
fremad, udv. fod spjæt
3-4 H og D drejer hver for sig bort fra
hinanden med 2x3 løbetrin og evt. 2x klap på slag 2 og 3 (for de øvede)
1-2 Igen mazurka som i 1-2
3-5 Drej som i 3-4, men evt. uden klap og
med 2 tramp i 5 (på 1 og 2)
6 H og D står overfor hinanden med panden
lænet fremad og malker op og ned med hænderne som holder om koens 2+2 patter:
6 Først H: 3 ryk v hø v hånd
7 Så D: 3 ryk hø v hø hånd
8 Så begge (med pander tæt ved at
røre hinanden): 3 koordinerede ryk sammen
9 Begge: forreste ben spjætter ud
og sættes ned med tramp til samlede fødder
6-9 6-9 gentages, nu med benspjæt med
bagerste fod
Dansen begynder
forfra 1, 2 eller nogle gange, så:
Efter at have
malket spanden fuld danser malkepige og karl af sted med malkespanden, til en
hambo. Der er frit valg for danseledelsen til at vælge om der skal være
skiftevis mazurka og hambo, eller om der skal malkes noget mere inden man
danser ud med malkespanden evt. på en længere hambo-vandring.
Malke-Marens
benspjæt som skiftedans
Dansen danses
som ovenfor med følgende lille ændring i 2’ gang der drejes:
3-5 H drejer rundt og D løber frem til næste H
Derefter malker man sammen med en ny
egen
Der er her søgt
sammenstillet en dansevenlig melodi der viser dansebilledet.
Hver spillemand
eller gruppe finder selvfølgelig sin egen foretrukne spillestil. Her er min
tanke:
Vær opmærksom
på at tydeliggøre de 2 benspjæt toner fis og d i sluttakten, der ved gentagelse
kommer 2 gange, foruden at de er adviseret i sidste takt i 1’ del. Karl og pige
er lige kommet højere og højere i sving med malkningen og forventer i næste
takt at kunne rykke i patterne i en højere tonart, da musikken så pludseligt
falder ned på de to dybe benspjæt toner.
Spilles
som mazurka
(især i takt 1 og 2): grundslag på 1 og løftet slag på 3;
og
spilles som hambo i 2’ afdeling: ligeledes grundslag på 1 og løftet slag på
3.
Malkning er
vigtig del i det daglige landbrug.
(Klik)