|
|||||
|
i5 |
|
Vals er en
speciel dans, som jeg ikke har taget med her på samme måde som fx latin danse. Det
skyldes at vals er velkendt og meget danset i folkedans.
Blandt de
såkaldte 5 standard-danse (ballroom dances) har vi 2 valse: engelsk vals og
wienervals, dvs langsom og hurtig vals. Som opvisningsdanse indeholder de forskellige
figurer (i lighed med fx quickstep), figurer som er fremmed for valsen i
folkedans. Som folkedanser nyder man at slappe af med en simpel parvis vals ind
imellem de mere komplicerede kvadrille- og række-danse.
Skal vals samle på 2 eller på 3:
Folkedans er
danse som almuen dansede dem i gamle dage, i Danmark defineret af
folkedansekredse til at være som i tiden før 1860. Dvs. man observerede
hvorledes gamle mennesker dansede den dans som de havde lært af deres forældre
og bedsteforældre og det skrev man så ned i egnshæfter. Man kommer vel så ikke
og fortæller at disse forældre og bedsteforældre har danset helt forkert, at de
fx skal bruge højre ben i stedet for venstre? Eller at de danser valsen helt
forkert? Jo det gjorde man i 1944 som folkedanser-vals er beskrevet i hæftet:
Vejledning for ledere i folkedans. Der slås det fast at vals skal have
samletrin på 3 (og ikke på 2) ligesom wienervals. Så det har vi alle måttet
lære efterhånden overalt. Men jeg lærte med stort besvær af min far at i vals
er der samletrin på 2 for sådan dansede mine forældre og bedsteforældre og
sådan dansede alle derhjemme i Vendsyssel. Vals det er noget der ligger i
kroppen sagde far, og samlede på 2. Og hvor var det dejligt at danse denne vals
da den først var lært. For en hel del år siden kom jeg til det resultat ud fra
at have set i gamle skrifter og arkiver at almuen i hele Jylland og nok også
videre har danset vals med samletrin på 2, for ellers er der gamle danse hvor
man ikke kan få beskrivelsen til at gå op. Maj Vester Larsen fra Vendsyssel der
studerer musik og dans i Norge med speciale i folkedans oplyser at i Norge har
man vals med samletrin på 2 som man kalder gammelvals. Da jeg blev sendt på en
rigtig danseskole inde i Hjørring lærte jeg at danse engelsk vals med samletrin
på 3, noget helt andet end almindelig vals var danseskolelærerinden tydeligt
også helt bevidst om.
Rigtig vals i Danmark skal samle på 3
Carl Carlsen
skriver i Dansebogen, 1948 (Holte Bib) si 86: Vals er den kønneste dans man kan
tænke sig - men det er rigtig nok meget få, der kan danse vals. Engelsk
vals, eller langsom vals, begynder med et gåtrin (at "træde an"), så
kommer et glidetrin, og endelig samler man fødderne for at skifte vægten over,
så den anden fod kan påbegynde næste takt. Og her er det, de fleste gør
forkert. Mange mennesker danser gladeligt "chasse" i valsetakt, selv
om de tror, de danser en yndig vals. De, der danser chasse, "glider"
på 1 (hvor de skulle "træde an"), samler på 2 (hvor de skulle glide),
og går til siden på 3 (hvor de skulle samle). Hav hele tiden dette for øje, når
De danser vals. Det gør en stor forskel på hele dansen, om De bytter trin og
takt om. - Det forkerte føles ligetil,
men ser mere mekanisk ud - det rigtige føles
mere "omvendt", men er langt smukkere, fordi bevægelserne bliver
afrundede. Man siger, at et par er "ude af takt", hvis de samler på 2
i stedet for på 3, men faktisk er det ene lige så meget i takt, som det andet.
Så længe der svarer et trin til hver taktdel, må det siges at være i takt.
Det var jeg enig
i - når det gælder engelsk vals. (Men almindelig vals, det var noget andet for
mig).
Vals i Sverige samlede før på 2 men nu på
3:
Holger
Rosenquist (Sverige) skriver i Dansstegen, 1966 (Holte Bib) si 3 og i
Dansstegen i modern sällskapsdans, 1983, (København Bib) si 21:
Si 3: valsen i
Sverige i slutn 1800 tallet: man samler på 2 ligesom i polka...
Si 21 Valsen i
Sverige. I slutn 1800 var den wienske vals forbudt på Stockholms slot. Man
skulle danse den svenske vals. Forskellen: svensk vals samler på 2,
wienervalsen på 3. At samle fødderne på taktdel 3 var altså forbudt. Da man
først valsede her i Sverige samledes fødderne på 2, og der forekom en vis
sammenblanding med polka som dansedes alment i den samme tid. Princippet at
samle fødderne på 3 må tilskrives wienervalsen - med indlagte pivoteringer. I
svensk vals samles nu også alment fødderne på 3. Det er naturligere for det
tempo som valsen nu spilles i.
Accepterer at samle på 3:
En dame der er
vant til og god til at lade sig føre kan jeg udmærket danse gammel vals med og
samle på 2, også i tyrolervals. Men en dame der ikke lader sig føre vilkårligt
men koncentrerer sig om de indlærte dansetrin, at samle på 3, er umulig at
danse med hvis jeg benytter gammelvals.
Jeg har
overgivet mig og er skiftet til at danse vals med samle på 3. Min dans
"Skåte-valsen" i Ølle baljawtner er lagt til rette på samle på 3.
Tyrolervals:
Den store
forskel på at samle på 2 og 3 ses tydeligt i tyrolervals.
Tyroler polka: herre og dame vender front mod hinanden
(H front mod væggen) D venstre hånd i H højre hånd. Der danses et side-chasse i
danseretningen H til v og D til hø. Så drejer H og D ½ omg rundt og har ryg mod
hinanden og danser sidechasse i danseretn, dvs H til hø og D til v.
Tyrolervals med samletrin på 2
(gammelvals): man danser
helt på samme måde som i polka: først med front mod hinanden i takt 1 og så med
ryg mod hinanden i takt 2, for så i parvis vals rundt først at danse vals til
siden i danseretningen i takt 1 (H front mod væggen), dreje ½ omg ret om
(medsols) og så danse til siden i danseretn i takt 2 (H ryg mod væg).
Tyrolervals med samletrin på 3: her drejer man først med ryg mod
hinanden i samletrin på 3 i takt 1 (i den markante udgave) og drejer front mod
hinanden i samletrin på 3 i takt 2, for så i parvis vals rundt at H går ind
foran D og danser baglæns og samler med ryg mod væggen i takt 1.