Moderne gammeldans: Folkedans med
standard dans og latin dans
Sømands-folkedanse
Indledning til cha-cha-cha danse
|
Folkedans med dansetrin fra cha-cha-cha:
|
Polka nu som vippolka
og rheinlænder som sømands-rheinlænder
|
|
|
i2
|
|
1950 - tallets mest
populære livlige pardans indføjet i traditionel dansk
folkedans struktur med dets forudsigelighed og fællesskab.
Ved at
være med i disse danse her får man på en
fornøjelig og lærerig måde et bredt kendskab til
grundtrin og de mest almindelige dansefigurer.
Sømands-folkedanse - vestindisk
krydderi i den traditionelle danske folkedans:
Pardans, skiftedans, kredsdans, rækkedans, 3-kant, kvadrilledans,
6 nye danse og melodier.
Trin: gå gå chasse, vippolka, i dans med struktur og frie
indslag, inspireret af cha-cha-cha.
Hvordan opstod folkedansene?
Vores danske folkedanse har vi alle (på nær en enkelt)
fået efter inspiration fra udlandet, idet fremmede danse er
blevet hentet ind og ændret og udviklet til danske forhold. Den
fremmede påvirkning fremgår nogle gange af navnet, som fx
rheinlænder-polka, dvs. en dans fra området ved Rhinen.
Flytningen kunne også ske indenlands, som med dansen ”den lille
vendelbo” fra Lolland, en dans der stammer fra en delvis lignende
ældre dans i Vendsyssel, der er udviklet fra en dans der kaldtes
engelsk galop, så den er måske engang hentet hjem fra
udlandet af en sømand, så godt som han nu huskede den og
så godt som han kunne få andre til at danse den. Det kender
vi fx fra Læsø med
sømænd-landmænd-spillemænd.
I
sømands-folkedansene her i det følgende har vores
sømand været længere borte og efter nogle år
med langfart til Vestindien kunne han tænkes at komme hjem med
danse som har lidt præg af det vestindiske (som fx cha-cha-cha).
<>
Musik til cha-cha-cha
sømands-folkedans
Så her
er medtaget 8 melodier og 8 danse med sømands-rheinlænder
eller vippolka. Det er relativt hurtige melodier til danse med
små hurtige trin, inspireret af det vestindiske.
Som et kuriosum
er der medtaget en tildannet cha-cha-cha melodi med detaljeret
angivelse af trin, uden at det direkte er hensigten at den benyttes i
disse danse.
Melodien
Golfstrømeren (blev sendt som flaskepost med
Golfstrømmen?) er ment til grundlæggende indlæring
af sømands-rheinlænder med gågåchasse og
vippolka, idet hver tone angiver et trin, og med naturlig betoning
på slag 2 i gågå og i chassé. Denne stil er brugt som indledning i de
første takter i de øvrige melodier, som derefter medtager
at have inspiration af den friske synkoperede calypso rytme (som er
noteret i 4/4 takten alla breve). Når dansetrinene er godt
indøvet kan man ubesværet danse til disse melodier, ikke
mindst da nutidige spillemandsorkestre normalt inkluderer rytmegivende
instrumenter som fx harmonika. Troldhekse-melodien er ligeledes med
trin på hver tone men uden Golfstrømerens naturlige
betoning på slag 2 (og 4).
Disse
grundlæggende trin med gågåchasse og vippolka er
benyttet i danse opbygget som traditionelle danske folkedanse: som
kvadrille, 3-kant, 2 par, rækkedans, kredsdans.
I fx
kvadrilledansen er der indlagt mulighed for korte passager med lidt fri
dans, måske med inspiration fra aktuelle TV programmer.
Ethvert
orkester finder sin egen spillestil. De spillemænd der
måtte spille uden nodelæsning vil så
efterhånden få melodierne ”slebet til”, med forbedringer
her og der, og måske nye melodier. (Jeg spiller fx ofte med
forsiringer når først der er godt gang i dansen).
God
fornøjelse med spil og dans.
Social dans, fri dans
Cha cha cha dansen, som
efter dens fremkomst i 1950-erne hurtigt blev den foretrukne dans i den
vestlige verden i adskillige år, er en dans hvor man kan gå
til bal med sin partner og danse parvis alene sammen hele aftenen, og
endda kun bevæge sig over et mindre område i dansesalen.
Man behøver ikke at have kontakt med de øvrige dansere.
Folkedans
er helt anderledes. Hvis man til Jesuita cha cha cha melodien danser
den beskrevne sømands-rheinlænder skiftedans, ja så
bliver man hurtigt involveret med de mange andre på dansegulvet,
ligesom i mange andre folkedanse. Folkedans er i høj grad en
social dans hvor man kommer i kontakt med andre.
Men i folkedans skal
alle så følge den fælles danseforskrift i det nogen
føler er et stift dansemønster, mens man i parvis cha cha
cha kan danse helt frit hvert par uafhængigt af de andre par. Da
vores sømands-rheinlænder folkedans jo har et fast
dansemønster (ens for alle i salen), i modsætning til den
frie cha-cha-cha pardans, ja så må fx Jesuita cha-cha-cha
melodien udbygges med nogle få tilpasningstoner i begge ender for
at nå op på det nødvendige antal takter til vores
brug, mens antallet af takter ikke kom sig helt så nøje
til den frie cha-cha-cha dans.

Isvinter i Frederikshavn for en menneskealder
siden.
Læsø dampfærgen er den mindre båd til venstre.
De store dampere kommer her til Vendsyssel ude fra den store verden,
med søfolk der medbringer inspiration fra fremmede kulturer, fx
nye ideer til danse. Det er sådan en stivfrossen dag nok noget af
en omskiftelse at gå i land her efter at have været en tur
i det vestindiske og danse livligt til varme rytmer.

Den moderne havn, dans på kajen.
Sankt Hans aften 1985 i Tårbæk havn på
Sjælland, simpel folkedans for et glad publikum til musik fra 20
spillefolk fra Spillemandsdansen med min ledelse.
Det her er et helt anderledes billede end det vi ser på det
gamle fotografi fra Frederikshavn.Tårbæk havn er i dag
næsten helt overtaget af lystsejlere. (Der er kun et par
små fiskerbåde tilbage i det ene hjørne).
Så i stedet for som i gamle dage at det var en sømand der
kom med ny inspiration fra fjerne egne til vores dans kan det nu
så være de vidtberejste lystsejlere og andre ferierejsende
der sætter deres præg.

Dans i byen og på landet som denne franske maler ser det.
Man vælger selv den danse-holdning som er behagelig.
Formålet her i mine danse er at more sig.
God fornøjelse!